Wednesday, July 15, 2009

MANIK URAI SATU PERMULAAN

Salam bloger,

Saya tidak tahu orang lain, tetapi hati saya kuat menyatakan rakyat sudah mula menilai semula prestasi dan kemampuan Pas berdasarkan keputusan pilihan raya DUN Manik Urai, Kelantan semalam. Walaupun calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat tewas, namun jumlah majoriti yang dimenangi calon Pas, Mohd Fauzi Abdullah sebanyak 65 undi adalah sesuatu yang memeranjatkan.

Jika itu dikatakan satu kejutan, ia memang kejutan. Yalah, dalam demokrasi walaupun dengan majoriti satu undi pun, yang menang tetap menang dan yang kalah tetap kalah. Namun, sifir politik lain pula tolak kiranya. Ia membawa banyak tafsiran dan rumusan.

Majoriti PAS merosot sebanyak 1,287 berbanding majoriti yang diperoleh penyandang sebelum ini Allahyarham Ismail Yaacob sebanyak 1,352 pada pilihan raya umum 2008 telah membuktikan betapa rakyat kini kian beralih kepada UMNO dan BN, apatah lagi senario itu berlaku di Kelantan – sebuah negeri yang menjadi kubu kuat Pas.

Walaupun Pas Nampak tidak begitu “gembira” dengan kemenangan tipis itu dengan menunding jari kepada UMNO dalam meletakkan punca “kegagalan” mereka di Manik Urai, namun apa yang saya lihat, itulah yang saya rumuskan – UMNO/BN Kelantan kini meneroka peluang mencari kemenangan.

Saya tidak mahu terlalu memperhalusi mengenai punca kemenangan tipis Pas itu tetapi bagi saya, sudah ada petanda meyakinkan bahawa rakyat Kelantan kini mahu beralih arah. Jika saya boleh memberikan pandangan, saya fikir usaha lebih gigih perlu dilakukan bagi meningkatkan keyakinan rakyat Kelantan kepada UMNO dan BN.

Maksudnya, pemimpin UMNO dan BN, sama mereka yang menjadi wakil rakyat atau sebaliknya mestilah diperkasakan melalui kaedah-kaedah yang menampakkan keuntungan kepada rakyat dan negeri Kelantan. Kemahuan untuk berubah angin kepada UMNO/BN sudah ada, tetapi keyakinan itu mesti ditingkatkan agar rakyat Kelantan secara mutlak menolak Pas pada pilihan raya umum akan datang.

Ia juga merupakan satu kejayaan kepada penilaian prestasi kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dalam memacu dan menggerakan kemajuan serta perubahan besar kepada Negara. Rakyat kita sedang dan telah melihat dengan mereka sentiasa membuat penilaian mengenainya. Mesej awal yang mereka berikan tentu sekali melalui keputusan pilihan raya kecil DUN Manik Urai tersebut.

Saya bukan mahu mengajak anda berfikiran sama dengan saya tetapi saya percaya bahawa anda bersetuju dengan saya, sebenarnya rakyat kini sudah mahu kepada sebuah kerajaan yang bekerja untuk kebajikan dan masa depan mereka. DUN Manik Urai adalah satu permulaan yang meyakinkan. Saya optimis bahawa rakyat akan terus membuat kejutan pada masa akan datang iaitu menolak parti yang kuat bercakap tetapi tidak cekap.

Sama ada kita suka atau tidak, hanya BN kerajaan yang mampu membela nasib kita. Jika rakyat berlegar dengan permainan politik negara, akhirnya mereka akan kembali kepada BN kerana tidak ada parti lain yang mampu menandingi BN. Percayalah!.


2 comments:

nurimo said...

salam,permulaan kebangkitan gelombang biru,yang membuat pas berada dalam kedaan berdiri salah ,duduk pun salah

Anonymous said...

tahniah ar kpd umno.. kita menang sebnornya. org umno kene kerje kuat lagi weh