Monday, July 13, 2009

PM: SERATUS HARI YANG MEYAKINKAN

Salam blogger …

Tahniah diucapkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang telah diraikan dalam seratus hari tempoh pentadbirannya. Seratus hari mungkin hanya sekadar angka bagi mereka yang tidak peka dengan persekitaran, namun bagi mereka yang lain, seratus hari adalah detik penting yang wajar diberikan pertimbangan dan penilaian.

Maka begitulah seratus hari Datuk Seri Mohd Najib sebagai Perdana Menteri. Seratus hari pertama, beliau sangat bertuah kerana dapat melalui tempoh penilaian yang meyakinkan dan mengembirakan rakyat. Ia menjadi simbol dan kayu ukur ke atas keyakinan rakyat yang lebih berganda terhadap beliau dan kerajaan selepas ini.

Seratus hari pertama ada prose penilaian yang saya anggap sebagai amat penting. Jika seseorang pemimpin itu gagal dalam tempoh tersebut, ia akan dinilai sebagai kegagalan yang berpanjangan walaupun peluang untuk berubah dan mengubah tetap ada. Demikian beratnya bahu seseorang pemimpin jika anda ingin memahaminya.

Dalam tempoh seratus hari, beliau telah membuktikan bahawa seorang pemimpin mesti sentiasa mendampingi rakyat dan mendahului kehendak rakyat. Itulah antara perkara yang perlu rumuskan dalam gagasan Satu Malaysia yang kini menjadi kebanggaan seluruh rakyat Malaysia.

Paling mengembirakan, Perdana Menteri kita tela mengumumkan sebelas hadiah kepada rakyat sempena sambutan seratus hari pentadbirannya. Ia adalah satu terjemahan terhadap corak dan cara beliau memimpin kita dan negara.

Secara peribadi, saya mempunyai pelbagai kisah bersama beliau dan Allahyarham bapanya. Kebetulan ayah saya, Allahyarham Tan Sri Ibrahim Fikri adalah MB Terengganu ketika Allahyarham Tun Razak menjadi PM, maka banyaklah peristiwa penting yang berlaku di antara mereka yang sentiasa saya ikuti dengan kagumnya. Datuk Seri Mohd Najib pula adalah seorang pemimpin yang berjiwa besar dan kebetulan saya pula berada dalam Pergerakan Pemuda UMNO di era beliau menjadi ketuanya. Jadi, saya sudah sudah tentu mempunyai corak penilaian yang tersendiri mengenai beliau dan bagi saya, tidak hairanlah rakyat amat saying kepada beliau kerana Datuk Seri Mohd Najib adalah pemimpin rakyat.

Saya tidak mahu memuji terlalu banyak kerana saya tidak mahu mengheret anda kepada persepsi yang lain pula terhadap saya walaupun itulah sebenarnya sebahagian kecil kisah yang mampu membuatkan saya membuat penilaian yang lebih tepat mengenai kepimpinan beliau. Mungkin saya kurang adil kerana saya adalah wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dan sudah tentu pandangan saya ke arah itu akan dilihat lain. Tidak, saya tidak mahu begitu.

Namun, saya ingin menyatakan bahawa saya menulis ini bukan kerana saya seorang wakil rakyat yang berada di bawah kepimpinan Datuk Seri Mohd Najib. Saya menulis hari ini adalah sesuatu mengenai apa yang saya lihat rakyat sedang rasakan mengenai kepimpinan Datuk Seri Mohd Najib. Itulah yang jelas.

Jikalah saya boleh simpulkan, seratus hari pertama Datuk Seri Mohd Najib sebagai Perdana Menteri adalah tempoh yang amat meyakinkan untuk beliau mendepani lebih banyak cabaran dan dugaan.

3 comments:

Anonymous said...

tahniah

Anonymous said...

kelah gitu

Anonymous said...

najib akan menakutkan pas selepas ini... pas akan terima nasibnya