Tuesday, July 21, 2009

POLITIK KESEMPATAN


Salam bloger …

Kata orang, politik itu adalah alat untuk mendapatkan kuasa. Melalui kuasa politiklah, maka sesebuah kerajaan dapat dibentuk. Dan, kerajaan yang Berjaya menawarkan kelebihan kepada rakyat melalui kaedah pentadbiran yang berkesan sudah pasti akan menarik sokongan rakyat.

Di Malaysia, Barisan Nasional (BN) telah terbukti masih mendapat sokongan rakyat kerana kemampuan, kejayaan dan sejarahnya telah amat meyakinkan rakyat. Walaupun sejak kebelakangan ini, beberapa negeri telah jatuh ke tangan pembangkang, belum sampai sepenggal, rakyat di negeri berkenaan sudah boleh menilai mengenai keupayaan dan kejayaan kerajaan pembangkang berbanding BN sendiri. Tidak perlulah saya mengulasnya lagi.

Pun begitu, satu sindrom yang amat menakutkan dan juga berbahaya bagi saya ialah mengenai politik kesempatan. Apa yang saya maksudkan ialah, apa sahaja yang boleh mendatangkan kepentingan kepada sesebuah badan politik, maka ia akan dipolitikkan. Untuk apa!. Segalanya demi kuasa.

Anda lihat pemimpin pembangkang, mereka berkuasa di negeri tetapi masih berlagak seperti pembangkang. Kebajikan rakyat, kepentingan rakyat mereka letak di mana?. Yang mereka nampak ialah kepentingan. Maka tidak hairanlah apabila berlaku sesuatu isu, maka mereka ini akan lebih ke hadapan mencuri kesempatan.

Isu kematian setiausaha politik kepada seorang Exco kerajaan negeri Selangor, Teoh Beng Hock pada Khamis lepas misalnya ternyata telah dipolitikkan. Pembangkang tidak mahu menerima penjelasan dan menanti hasil siasatan kerana itulah kesempatan. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah dihina, dituduh dan diperendahkan martabatnya sedangnya semua orang tidak tahu apakah kisah sebenarnya. Tunggulah hasil siasatan.

Lihat pula bagaimana cara mereka mendepani isu-isu penjenayah yang mati ketika dalam tahanan polis dan sebagainya sebelum ini. Ia adalah satu kaedah yang berteraskan kepada politik kesempatan. Segala-galanya mahu diambil kesempatan termasuklah yang berkaitan dengan hal-hal agama dan kaum.

Menuduh memang mudah tetapi ia tidak semudah untuk dikemukakan buktinya. Saya agak janggal dengan keadaan itu kerana kehidupan masyarakat kita akan rosak apabila mereka dikerumuni politik kesempatan.

Saya tidak faham, apakah rakyat kita sudah sedar, atau semakin sedar mengenai perkara tersebut serta kesannya terhadap mereka. Jika diambil kira keputusan pilihan raya kecik DUN Manik Urai tempoh hari, mungkin ia menjadi sebahagian kecil daripada kesedaran tersebut. Ini bukan isu remeh dan sudah tentu, ia tidak boleh dipandang mudah oleh kita semua.

Politik yang berteraskan kepada kesempatan tidak akan menguntungkan rakyat dan kuasa politik yang diperolehi. Ia akan hanya membawa keuntungan kepada orang politik dan masa depan politiknya sahaja. Manakanala rakyat, diletakan di saf yang terkebelakang dalam senarai pihak yang wajar diberikan perhatian.

Dan, anda lihat bagaimana dengan BN. Kita adalah parti yang sentiasa percaya dan bertindak berteraskan kepentingan serta kepercayaan rakyat. Kita percaya kepada kuasa rakyat yang jujur dan ikhlas tanpa mencari kesempatan yang melampaui batas. BN percaya kepada amanah yang diberikan rakyat dan kita sentiasa melaksanakan tanggungjawab itu dengan sebaik mungkin. Maka wujudlah gagasan Satu Malaysia yang kita banggakan.

Percayalah bahawa kemajuan di Malaysia hari ini tidak akan wujud semata-mata wujudnya memang begitu. Ia diwujudkan melalui pemikiran dan kerja keras pemimpin terdahulu di bawah Perikatan dan kini BN. Ia satu bukti yang tidak mampu dipadamkan oleh sesiapa pun sampai bila-bila.

Tidak ada apa yang hendak dipolitikkan sepanjang tempoh itu kerana BN tidak bergerak di atas politik kesempatan. Politik kesempatan tidak akan bertahan lama. Hanya waktu yang akan menentukan waktu untuk mereka dikuburkan. Tunggulah.

5 comments:

IZHAM said...

Tahniah Dato', saya tak sangka Dato' sanggup menjadi bloggers...saudah tentu saya bangga sbagai org bawahan Dato' dalam GPMS...inilah perjuangan dan usaha2 yg ingin dilihat oleh kami, rakyat2...Tahniah...

Anonymous said...

setuju sangat-sangat dengan pendapat yb datuk. yg teruk lagi bila rakyat kita pun sama bodoh dengan puak PKR an Pas. Tak boleh fikir langsung.

Mat Rock said...

kalau semua yb macam dato' kan bagus.... ni dok, asyik main politik gok.

Anonymous said...

tahniah.satu pandangan ynag menarik

Anonymous said...

satu pandangan menarik