Wednesday, July 1, 2009

DEBAT HANYA HELAH PAS

Pemimpin UMNO sentiasa berhemah dan tidak pernah mencabar sesuatu yang karut
Salam blogger …

Sejak sehari dua ini, kecoh pasal Mb Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat ajak PM kita berdebat. Jika mendengar orang Pas bercakap, mereka akan kata begitulah UMNO, takut bila ajak berdebat. Sebenarnya, UMNO adalah sebuah parti yang matang dan kerana itu UMNO tidak perlu melayan sebarang permintaan yang boleh dianggap mengarut.

Apa yang kita cari di sebalik debat tersebut. Kebenaran?. Apakah masyarakat Pas adalah golongan yang bersedia mendengar dan menerima hujjah orang lain?. Atau, adakah masyarakat Pas berani menolak setiap pandangan Datuk Nik Aziz walaupun ia didapati salah dan palsu?. Apa yang kita cari. Perpaduan?. Berdebat dengan Pas tidak mungkin boleh mencari perpaduan. Anda semua faham mengenai maksud saya.

Saya tidak nampak apakah tujuan murni di sebalik pelawaan berdebat itu selain ada perasaan sombong dan riak. Pas sekarang sedang berhadapan dengan pelbagai kemelut yang melibatkan Datuk Nik Aziz sendiri dan apa yang saya Nampak, berdebat hanyalah jalan terakhir Pas untuk meluputkan perhatian masyarakatnya kepada masalah parti itu. Datuk Nik Aziz sedar bahawa berdebat bukan budaya UMNO dan UMNO pasti tidak akan melayan cabaran tersebut. Bukan kerana takut. Sebabnya, pemikiran pemimpin dan masyarakat Pas masih terkongkong dengan kaedah yang sempit, tidak mampu menerima pendapat orang lain dan hanya menganggap dirinya sahaja yang betul.

Oleh kerana itu, UMNO lebih selesa memilih jalan perbincangan kerana ia bukan sahaja boleh dilihat lebih harmoni, tetapi kesannya juga dalam. UMNO tidak pernah menjadikan perpaduan sebagai mata pancing atau alat bagi mencapai cita-cita politik. Bagi UMNO, perpaduan adalah sesuatu yang dimahukan. Justeru, setiap usaha ke arah itu, walau dengan apa kaedah pun, maka pintu UMNO sentiasa terbuka.

Bagi UMNO berdebat sebagaikan yang dimahukan Datuk Nik Aziz hanyalah seperti budak-budak yang kalah bertekak (berhujjah) tetapi ajak bertumbuk. Datuk Nik Aziz dah berhujjah tetapi ternyata sekarang ini tidak semua rakyat boleh menerima hujjah beliau. Maka itu, dia ajak PM atau UMNO masuk gelanggang. Buat apa lagi nak berdebat. Di siding DUN, Parlimen dan forum-forum lain, kami sentiasa berdebat tetapi apa kesudahannya?. Apakah Pas boleh terima kenyataan dan setiap penjelasan kerajaan yang tidak sebulu dengan mereka?.

Iniah masalahnya apabila semuanya hendak dipolitikkkan. Kita akan rugi jika setiap tembok kita pecahkan hanya kerana mahu menyelamatkan politik. Saya lebih percaya kepada perbincangan dan kerana itu saya setuju sepenuhnya apabila UMNO tidak mahu melayan permintaan Datuk Nik Aziz itu.


2 comments:

Anonymous said...

hebat pandangan dato'. saya setuju seratus peratus.

Anonymous said...

infughopas tu sesak doh datuk. dok sedor merekalah macam ayah pin. taksub dok tentu pasal. ke guana datuk