Thursday, July 23, 2009

DEMI RAKYAT

Assalamualaikum …


Kabinet semalam memutuskan satu inkues yang diketuai oleh seorang majistret akan dijalankan minggu depan bagi menentukan punca kematian Setiausaha Politik kepada seorang Exco Selangor, Teoh Beng Hock minggu lalu. Perkara itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Keputusan itu dibuat kerana Kabinet mahu penyiasatan kematian Teoh dilakukan dengan menyeluruh bagi mencari punca kejadian tersebut.

Katanya Kabinet turut memutuskan satu suruhanjaya diraja diwujudkan dengan terma-terma khusus iaitu meneliti dan mengkaji peraturan berkaitan soal siasat yang diguna pakai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan menentukan sama ada berlaku pencabulan hak asasi semasa proses soal siasat terhadap Teoh bagi memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

Walaupun saya percaya bahawa keputusan yang dibuat kabinet itu tidak mungkin mampu memuaskan hati pembangkang, namun itu adalah yang terbaik setakat ini dalam mencari penyelesaian kepada isu yang berlaku. Pembangkang yang membuat gesaan dan permintaan itu tetapi berdasarkan pengalaman lepas, itu hanyalah satu permainan mereka sahaja.

Bagi kerajaan, isu itu adalah perkara yang dipandang serius, maka keputusan sedemikian telah dibuat. Seperti yang saya katakana dalam posting saya yang lepas, BN adalah sebuah kerajaan yang mendahulukan kepentingan rakyat. Jika itu adalah satu kebaikan bagi rakyat, maka itulah yang dilaksanakan kerajaan.

Kerajaan tidak mahu terlalu memikirkan soal pembangkang sangat kerana pembangkang di negara kita sudah dijangkiti penyakit politik yang agak teruk sehingga mereka mahu menjadikan segala-galanya sebagai isu tanpa meletakkan kepentingan rakyat sebagai perkara yang diutamakan.

Melalui keputusan yang dibuat kabinet itu, siasatan terperinci bakal dilakukan dan ia boleh diikuti oleh rakyat. Cuma, rakyat perlulah menerima hasil siasatan itu nanti dengan terbuka tanpa berikap prejudis terhadapnya. Saya tidak berminat untuk mengulas panjang tetapi cukuplah jika saya katakana kerajaan telah memutuskan sesuatu yang baik untuk rakyat. Bagi kerajaan tidak ada apa yang hendak disembunyikan tetapi pada masa yang sama, rakyat kenalah tahu menghargai dan menerima keterbukaan kerajaan itu dengan seadilnya.

Kerajaan tidak mahu bermain politik di sebalik isu yang berlaku kerana apa yang dicari ialah jawapan di sebalik segala persoalan yang timbul. Rakyat mesti bersabar dan bertenang. Jangan terlalu teruja dengan dakwaan, tuduhan dan tohmahan pembangkang. Mereka hanya mahu mengaut keuntungan politik semata-mata. Itu perangai pembangkang.

Rakyat perlu profesional dalam setiap hal. Maka dengan itu, mereka mampu memperolehi jawapan yang berteraskan keprofesionalisme juga. Bersabarlah…. Jawapan kepada segala persoalan bakal menjelma nanti. Percayalah.

2 comments:

hadi awe said...

pembangkang memang pundek. tak reti base. semua yg salah dia, dia kata kat orang ...

pokkob said...

pandangan yang baik. saya sukakannya