Friday, August 21, 2009

SELAMAT BERPUASA


Salam Perjuangan…

Esok (Sabtu), seluruh umat Islam akan memulakan ibadah puasa. Bagi mereka yang memahami fadilat Ramadan, kehadiran bulan yang penuh berkat ini sememangnya sentiasa dinanti-nantikan. Sehubungan itu, saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat menyambut ketibaan Ramadan kepada seluruh umat Islam.

Saya berdoa, walaupun suasana yang kita lalui tahun ini mungkin agak berbeza berbanding tahun-tahun sebelumnya – maksudnya dengan isu-isu persekitaran yang mencabar seperti masalah kelembapan ekonomi yang masih belum pulih sepenuhnya dan penyebaran wabak selesema babi, ia tidak mengganggu atau menjejaskan ibadah puasa kita.

Sebagai umat Islam, kita telah diajar untuk lebih kuat berhadapan dengan cabaran dan dugaan, apatah lagi di bulan Ramadan yang mulia ini.

Jika saya boleh mengingatkan sesuatu kepada umat Islam, biarlah kita mengamalkan budaya kesederhanaan di bulan Ramadan ini. Membeli juadah berbuka biarlah berpada-pada, jangan terlalu ghairah serta membeli melebihi keperluan. Itu membazir namanya dan dilarang agama Islam yang Maha Suci.

Saya menyatakan demikian kerana itulah yang saya lihat. Jangan ingat hal ini remeh, kerana itulah tabiat kita setiap kali datangnya Ramadan. Mungkin itu telah menjadi budaya orang kita barangkali.

Begitu juga dengan selesema babi. Kita perlu berhati-hati dengan keadaan persekitaran. Perlu ada langkah-langkah pencegahan, apatah lagi ketika kita berada di khalayak yang sesak – sama ada di kedai atau bazar Ramadan. Jangan memandang mudah mengenainya kerana saya fikir itu adalah satu ancaman yang serius terhadap kita sekarang.

Dalam pada itu, kita juga kena ingat mengenai betapa bertuahnya kita di Malaysia ini yang bukan sahaja aman, malah membolehkan kita menjalani ibadah puasa dengan amat sempurna. Berbanding di negara-negara lain yang bergolak, sebenarnya ada sebab mengapa kita mesti bersyukur kepada Allah s.w.t dan berterima kasih kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) yang telah berjaya membina sebuah negara Malaysia yang hebat sebagaimana sekarang.

Mudah-mudahan Ramadan kali ini akan lebih memberikan pulangan pahala yang lebih lumayan berbanding tahun-tahun sebelum ini. Hayatilah roh Ramadan ini dan carilah segala kebaikan di sebaliknya sebagaimana yang telah dijanjikan-Nya.



1 comment:

Faizal Zakaria's Blog said...

Selamat berbuasa juga saya ucapkan..











>>> Blog 1 Malaysia <<<