Thursday, August 27, 2009

BN TIDAK KALAH

Assalamualaikum,…

Ramai yang geleng kepala dengan kekalahan BN di Permatang Pasir. Ada yang sini bunyinya tetapi itulah lumrahnya apabila parti yang disayangi kalah walaupun hakikatnya parti yang kalah itulah lebih banyak berjasa dan berkemampuan membawa perubahan serta membela nasib rakyat di kawasan pilihan raya berkenaan.

Politik Malaysia tidak menilai kemampuan. Ia lebih berteraskan kepada emosi semata. Lihat, orang yang menentang kerajaan, menuduh BN zalim dan sebagainya – orang yang berkata itu pun selama ini mendapat nikmat dan faedah daripada dasar dan kerajaan BN. Jika tanpa BN, mereka belum tentu jadi begitu.

Simbol pembangkang sudah ada, bukan tidak ada. Di Kelantan, sudah hampir 20 tahun pembangkang memerintah, apa yang Pas buat di Kelantan. Mereka hanya berceramah setiap malam, manakala kerja-kerja untuk rakyat amat tidak memadai. Dalam tempoh 1999 hingga 2004, apa yang Pas buat ketika memerintah Terengganu.

Sudah terang pembangkang tidak layak dan tidak mampu menjadi kerajaan. Bagaimanapun, disebabkan cara politik orang kita tidak ke arah melihat soal betapa rekod cemerlang sesebuah kerajaan itu sebagai kayu ukurnya, maka begitulah jadinya.

Bagi saya, dalam banyak pilihan raya kecil yang diadakan selepas PRU yang ke-12, BN hanya kehilangan kerusi Parlimen Kuala Terengganu sahaja manakala kerusi-kerusi lain, pembangkang mengekalkan kerusi. Jadi, tidak timbul soal UMNO atau BN kalah. Malah, dalam banyak keadaan, BN berjaya menyusutkan undi majority pembangkang. Itu kejayaan sebenarnya.

Jadi, tidak perlulah gundah-gulana sangat dengan kekalahan BN kerana pembangkang hanya mempertahankan kerusi mereka sahaja. BN tidak rugi apa-apa. Namun, sekurang-kurangnya BN tidak mahu memberikan kemenangan percuma kepada pembangkang.

BN dan UMNO sentiasa mahu meneruskan perjuangannya untuk rakyat dan Negara. Saya lihat, sudah ada petanda rakyat semakin memberikan sokongan kepada BN selepas pelbagai kemelut dan kegagalan kerajaan pembangkang. Cuma, saya mendoakan agar rakyat kita lebih bijak dan matang berpolitik.

BN tidak pernah memaksa mereka tetapi jika mereka tersilap memilih kerajaan, merananya sudah tentu agak lama apabila terpaksa menunggu PRU yang seterusnya.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Dato'. Simbol kerajaan BN pun ada. Tgk Pahang, apa yg ada sgt. Lepas tu skang kerajaan Pahang dah terukk, dihujani hutang & saman yg berlambak2. Pahang boleh jadi muflis..