Sunday, April 8, 2012

PEMBANGKANG TERPERANGKAP


Assalamualaikum.

Antara perkara yang paling ditakuti pembangkang sekarang adalah penyatuan dan perpaduan di kalangan pemimpin serta ahli UMNO. Sebabnya, selama ini mereka hanya tahu bahawa kononnya UMNO berpecah dan sebagainya.

Suasana telah berubah, dan iklim politik juga kian berubah. Lihatlah di mana-mana, rakyat sudah mulai sedar dengan hakikat politik sekarang.

Sah UMNO pula semakin mantap dan berada dalam keadaan yang sangat baik. Pembangkang sebenarnya telah membuat andaian yang salah jika berkata UMNO berpecah, dan hakikat itu akan dapat diterjemahkan pada PRU yang ke-13 nanti.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya, apabila mereka sendiri masih belum selesai dalam pengagihan kerusi yang mahu dipertandingkan puak mereka pada PRU akan datang ini.

Di Terengganu misalnya, PKR telah menuntut untuk bertanding 14 kerusi tetapi pada masa yang sama PAS tidak mungkin akan membiarkan perkara tersebut berlaku. PKR kian tamak kerana menyangka mereka kuat sangat sedangkan PKR hanya parti yang menumpang kekuatan Pas sahaja. Itu yang Pas tidak suka dan marah.

PKR memang tidak berpijak di bumi yang nyata. Tidak habis dengan membohongi rakyat melalui pelbagai isu-isu yang berlaku, mereka juga mahu membohongi Pas kononnya mereka adalah parti yang kuat sangat sehingga tergamak menuntut 14 kerusi.

Saya tidak nampak Pas akan berkompromi dalam perkara tersebut. Jika tidak diselesaikan menjelang PRU nanti, mereka akan menerima padah dan tidak mustahil akan berlaku pertandingan sesama sendiri sebagaimana ketika Pas bergabung dengan Parti Semangat 46 sebelum ini.

Inilah keadaan sebenar yang mereka sengaja tutup dari pengetahuan rakyat dengan melemparkan kononnya UMNO berpecah.

Sebenarnya, rakyat dah lama tahu bahawa pakatan pembangkang tidak sebulu. Masing-masing tamak dan perasan parti mereka kuat walaupun hakikatnya mereka tidaklah sebegitu.

Tapi bagi saya, tidak mustahil juga jika Pas menurut kehendak PKR sebab sebelum ini pun, mereka selalu ikut telunjuk PKR. Apakah sebabnya yang berlaku sedemikian itu, saya tidaklah pasti.

Apa pun saya berharap, rakyat akan lebih celik dan faham mengenai keadaan politik semasa hari ini. Ia penting bagi memastikan mereka tidak terjebak atau terpedaya dengan propaganda murahan pembangkang menjelang PRU ini.