Monday, January 25, 2010

DI MANAKAH SILAPNYA

Assalamualaikum…

Di Negara kita, berpolitik bagaikan sudah menjadi asam kehidupan. Tidak melampau jika dikatakan bahawa orang kita berpolitik sepanjang masa, 24 jam sehari dan setiap saat dan detik yang berlaku. Namun, dalam konteks berpolitik, akhirnya kuasa rakyatlah yang menentukan corak, watak, wajah serta masa depan politik itu sendiri.

Nah!, tentu sekali akhirnya pengundi yang akan menentukannya. Saya cuma mahu menyentuh senario yang berlaku di dalam UMNO sendiri agar kita semua merenung dan berfikir sejenak mengenainya. Daftar pemilih yang melayakkan seseorang mengundi misalnya. Masih ramai di kalangan ahli UMNO sendiri yang gagal atau belum mendaftar sebagai pengundi. Ia sekaligus mendedahkan UMNO kepada kesan politik yang mendalam.

Jika kita berpolitik sepanjang masa pun tetapi pada masa yang sama kita tidak mendaftar sebagai pengundi, maka sia-sialah politik kita itu. Saya tidak percaya bahawa mereka yang menyertai UMNO tidak tahu mengenai tanggungjawabnya untuk mendaftar sebagai pemilih. Jika benar, ia berlaku, maka cara berpolitik sedemikian adalah salah.

Maksudnya, kita masih gagal memahami betapa kuasa pengundi itulah yang menentukan sesuatu parti politik. Maka, hal ini jika berterusan ia akan membawa kesan terhadap UMNO, apatah lagi dalam persaingan politik yang semakin mencabar dan merentasi jauh ke dalam pemikiran rakyat.

Saya berharap, mereka yang menyertai UMNO wajib memahami bahawa mereka mesti mendaftar sebagai pengundi. Menjadi ahli dengan watak sebagai penyokong, ia tidak mampu membawa UMNO ke mana-mana. Mereka mesti memiliki hak yang disediakan. Hak itu ialah sebagai pengundi.

Mereka tidak boleh sampai ke tahap sehingga “dipaksa” mendaftar sebagai pengundi atau orang lain mendaftar kepada mereka. Kalau itu jadinya, maka ia juga tidak menyumbang apa-apa. Maksudnya, jika orang lain membantu mereka mendaftar sedangkan yang punya diri tidak memahami tanggungjawabnya untuk mengundi dan apabila tiba hari mengundi, mereka tidak pula keluar mengundi, maka di manakah faedahnya.

Oleh itu, perlu ada tanggungjawab dalam semua hal yang berkaitan. Bukan sikit ahli UMNO yang tidak mendaftar sebagai pengundi. Ia sudah mencecah ratusan ribu orang dan ini amat memerlukan satu tindakan yang drastik. Tidak dapat dinafikan bahawa UMNO sedang berhadapan dengan persaingan politik yang ketara.

Maka usaha memperkasakan UMNO melalui memastikan tanggungjawab mendaftar sebagai pengundi di kalangan ahlinya mestilah dilaksanakan segera dengan cara yang terbaik demi kelangsungan kuasa UMNO itu sendiri yang menjadi tunjang utama kepada kerajaan Barisan Nasional.

3 comments:

anisah roslina said...

seorang kawan pernah berpesan :
"do the best for u but along the
way not to hurt even a person is
the best"
Syabas!Datuk teruskan semangat juang
untuk membela dan membangunkan nusa
serta bangsa.UMNO dulu , kini dan selamanya.
zzzzz .....ngantuk doh ..mm

Anonymous said...

lisan dato' semakin berbisa. tahniah atas pandangan yang sentiasa bernas.

Anonymous said...

salam perkenalan..dato, masa boleh merubah segalanya apa yg penting kekuatan dlm diri kita sbg penyokong umno...