Friday, August 27, 2010

CUKUPLAH MENEMPAH TRAGEDI DI AIDILFITRI

Assalamualaikum.

Selamat menjalani ibadah puasa Ramadhan. Mudah-mudahan puasa kita semua diberkati Allah dan dilimpahi dengan pahala yang berlipat kali ganda.

Hari ini saya ingin mencatatkan mengenai isu paling sinonim dengan musim perayaan. Bukan mercun tetapi kemalangan jalan raya. Walaupun Ramadan baru memasuki separuh daripada usianya, namun kemalangan jalan raya, khususnya kemalangan maut ini makin menjadi-jadi.

Entah di mana silapnya, kejadian ini terus berlaku. Jawapannya ada pada diri kita sendiri. Kitalah yang paling layak dan berhak menjawabnya.

Timbul persoalan di fikiran saya, apakah orang kita tidak pernah insaf di sebalik sekian banyak kemalangan yang meragut nyawa sebelum ini. Apakah yang ada di akal mereka tatkala memandu dengan laju di jalan raya. Tidak cukupkah dengan segala peristiwa pahit, kehilangan ahli keluarga dan insan tersayang di musim perayaan.

Bagi saya, isu utama di sebalik kemalangan jalan raya ini masih berbalik kepada soal sikap. Adalah amat memalukan, untuk memastikan keselamatan diri sendiri, kita terpaksa bergantung kepada kempen-kempen yang diadakan. Seharusnya, tragedi yang berlaku sebelum ini sudah cukup menjadi pengajaran untuk kita menjadi pengguna berhemah di jalan raya.

Menurut kajian pihak berkuasa, kebanyakan kemalangan maut yang berlaku berpunca daripada kecuaian manusia. Nah!, sekarang jelas akan sebabnya dan sudah tentu bukan susah untuk mencari jalan penyelesaian.

Oleh kerana itulah saya katakan ia lebih berkisar kepada isu sikap tadi. Kalau kita masih enggan dan degil sebagai pemandu yang teruk di jalan raya, selagi itulah ia mendedahkan anda dan orang lain kepada bahaya. Tiada jalan pintas dalam menyelesaikan masalah ini selain kita harus berubah sikap di jalan raya.

Semua orang ingin cepat, semua orang mahu mengejar waktu. Namun, kesabaran pasti menjadi ubat paling mujarab bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.

Oleh itu saya berharap, kita semua akan lebih banyak bersabar, akan lebih berhemah dan mementingkan keselamatan di jalan raya. Maklumlah, “badi” musim perayaan ini kata orang begitu kuat sekali. Jika kita berhati-hati dan anda semua berhati-hati, kita semua akan selamat di jalan raya.

Menanglah ajal dan maut itu di tangan Allah, namun itu tidak seharusnya menjadikan kita sebagai pengguna yang lalai dan alpa.

Doa saya, semoga kes kemalangan jalan raya pada musim perayaan tahun ini akan berkurangan.

Selamat berpuasa.

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

harapan baik untuk semua..












'Kejutan Besar' Untuk Generasi Muda Sabah Dan Sarawak:-)
>>>Tolong Klik Di Sini<<< ^_^