Friday, November 27, 2009

BERSATU, BERKORBAN DI AIDILADHA

Assalamualaikum.

Syukur alhamdulillah, hari ini seluruh umat Islam menyambut hari raya Aidil Adha atau juga dipanggil sebagai Hari Raya Korban. Walaupun, hari raya ini diraikan dalam keadaan kita di sini (Terengganu) sedang berhadapan dengan kejadian banjir, namun saya amat mengharapkan agar mereka yang terlibat supaya lebih banyak bersabar dan bertahan dengan dugaan ini.

Memanglah, seberat mana pun mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Demikianlah apa yang sedang sebahagian daripada rakyat kita alaminya. Sesungguhnya saya amat bersimpati dan mengambil berat dengan keadaan tersebut.

Maka, sememangnya amat perlu bagi umat Islam yang meraikan hari berbahagia hari ini untuk berkorban dengan memberikan apa jua perhatian serta pertolongan kepada rakan-rakan kita yang sedang bermasalah itu. Usahlah, di kala kita meraikan hari ini, kita melupai mereka.

Apa pun, kita juga seharusnya ingat dan sedar betapa sebenarnya apa yang sedang kita lalui di sini merupakan ujian yang kecil sahaja berbanding dengan apa yang telah dan sedang menimpa kebanyakan umat Islam lain di dunia. Itulah hal yang wajar kita meninsafinya. Kita sebenarnya masih jauh bertuah kerana sentiasa diberikan perhatian oleh kerajaan.

Seharusnya juga, Aidiladha ini menjadi hari perpaduan yang menuntut kita bukan sahaja sepakat tetapi bersatu dalam menangani apa jua cabaran.

Walaupun hal sedemikian tidak sahaja dituntut pada hari raya seperti hari ini, namun hari ini dilihat hari yang paling sesuai. Sebabnya, di hari ini, tembok perasaan yang negatif mampu kita robohkan. Apatah lagi di hari raya korban ini, biarlah kita mengorbankan kepentingan diri bagi mencapai sesuatu yang mampu menyumbang kepada kekuatan ummah. Bukan kita tidak mampu sebenarnya. Cuma, dalam banyak keadaan, kita bagaikan tidak mempunyai kemahuan. Itu saja!.

Marilah kita semua mengambil pengajaran dan iktibar di atas peristiwa korban yang dikaitkan dengan sambutan hari raya korban ini. Biarlah kita semua memahami mesejnya dan menjadikannya sebagai satu pedoman berguna untuk kita muncul sebagai umat Islam yang bukan sahaja sanggup berkorban untuk kebaikan tetapi berdaya tahan dalam menghadapi sebarang dugaan serta cabaran.

Marilah kita menjadikan hari ini untuk saling bermaaf-maafan sesama kita. Usahlah kita terlalu berpegang kepada prinsip yang tidak pernah membawa kita ke mana-mana. Biarlah apa pun tanggapan dan persepsi kita, hari ini, hari raya korban ini biarlah menjadi detik paling sesuai untuk kita memulakan sesuatu yang sepatutnya sudah lama kita mulakan.

Oleh itu, sempena hari yang mulia ini, saya, isteri dan seluruh ahli keluarga saya ingin merakamkan ucapan selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada seluruh umat Islam terutamanya kepada pengundi saya di Parlimen Kuala Nerus. Saya sekeluarga juga ingin memohon ampun dan maaf di atas segala salah dan silap jika ia berlaku.

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha. Maar Zahir dan Batin.

3 comments:

anis said...

***PERGI TAK KEMBALI***
setiap insan pasti merasa
saat perpisahan terakhir
dunia yang fana akan ditinggalkan
hanya amalan dibawa...
terdengar sayup Surah dibaca
sayunya alunan suara
cemas didada..lemah tak berdaya
terbuka hijab di depan mata...
selamat tinggal pada semua
berpisahlah kita selamanya
kita tak sama nasib di sana
baikkah atau sebaliknya...
amalan dan taqwa jadi bekalan
sejahtera bahagia pulang ke sana
berpisah sudah segalanya
yang tinggal hanyalah kenangan
diiring doa dan airmata
yang pergi takkan kembali lagi...
*Setahun Pemergiannya..Al Fatihah*
Buat YB Dato'Mohd Nasir
"Amanat satu rumpun dengan kalimat
'aman'.Kalau setiap orang memegang
amanatnya dengan betul maka akan
amanlah negara dan bangsa"-Hamka
<(**SALAM AIDIL ADHA**)> anis

anis said...

Falsafah sebagai penyelesaian hidup
Kesusasteraan sebagai nyanyian hidup
Kesenian sebagai perhiasan hidup
Tasauf sebagai intisari hidup
Ibadat sebagai pegangan hidup
Cahaya Hidup:Hamka
Kehidupan adalah perjuangan...Anis

anis said...

((( sepurnama penceritaan tak
seindah sedetik pertemuan )))
*
*
* zzzzz... anis .. -8 >,
,
,
,