Friday, November 13, 2009

LIHATLAH WAHAI SEKALIAN RAKYAT


Assalamualaikum dan salam bloger…

Banyak kecelaruan yang menimpa pembangkang sejak akhir-akhir ini. Bermula dengan krisis politik Pas, bai’ah wakil rakyat Pas, kemelut kepimpinan di Selangor hinggalah isu penajaan mengerjakan haji untuk MB Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Semua itu bukannya berlaku di belakang tirai. Ia wujud dengan nyata di hadapan mata rakyat. Apa yang berlaku itu jelas bertentangan dengan apa yang pemimpin pembangkang katakan.

Segala-galanya kini bertentangan. Ibarat, mereka telah meludah ke langit dan kini terkena muka sendiri. Jika dulu, tidak ada orang yang nampak berlakunya perbalahan antara puak-puak tertentu dalam Pas tetapi hari ini semuanya terdedah. Sudah ada saling tuduh menuduh sesama mereka. Saya percaya pergolakan di dalam Pas bukanlah baru tetapi selama ini mereka pandai menyimpan apa yang mereka makan.

Satu hal yang menarik, pemimpin pembangkang kian tersepit sehingga memaksa mereka mengaku apa yang mereka buat. Nik Aziz misalnya. Kalau tidak didedahkan, tak mungkin dia akan mengaku dia ke Mekah di bawah tajaan orang. Buat diam sajalah dia. Soalnya, inikah parti atau pemimpin yang hendak diharapkan mentadbir negara dan memerintah rakyat?.

Anda semua melihatnya apa yang berlaku di depan anda. Jika anda masih tertanya-tanya dan tidak mahu menerima kenyataan itu, ternya anda tergolong di kalangan mereka yang bebal akal. Segala-galanya kini terdedah dan didedahkan tanpa peranan UMNO atau BN. Mereka yang mendedahkan sesama mereka mengenai masalah dan kepincangan mereka.

Demikianlah sifat manusia yang baru mendapat kuasa. Selama ini hanya bercakap berapi-api dan hebat sekali, tetapi apabila diuji dengan kuasa, mereka tewas dan kalah. Rakyat mesti melihat semua ini. Mesti memikirkan betapa pembangkang sebenarnya tidak ada kelayakan langsung untuk memerintah.

Akal mereka telah tertanam susuk politik yang salah. Maka, proses pengurusan politik mereka juga adalah salah dan akibatnya kini sedang ditanggung oleh rakyat. Saya masih kelihat betapa ada kesukaran di sesetengah rakyat kita untuk mempercayai apa yang berlaku itu. Sebabnya, mereka telah ditanam dengan fahaman bahawa orang lain semuanya salah tetapi apa sahaja yang puak mereka buat adalah betul.

Maka tidak hairanlah jika selipar Nik Aziz pun menjadi rebutan kononnya kerana nakkan berkat.. Yang bercakap itu pula dengan angkuh dan sombongnya mengatakan seliparnya tidak boleh ditinggal di luar. Teruknya kehidupan hari ini.

Anda fikirlah sendiri. Cuma, nasihat saya fikirklah dengan matang dan bijaksana baharulah berguna keputusannya.

3 comments:

anis said...

tiada terhitung
buih-buih dan ombak pantai
jua semilir bayu pantai
tegar setia menjadi saksi
begitu senja pasti disambut
mentari tenggelam
dan malam-malam sepi
datang selembar rasa
seperti meminta rayu
mengingati dirimu
mengenangkan jasa baktimu
perjuangan dan pengorbananmu
bak lautan mendambakan pantainya
tak hilang ditelan waktu
dari jauh doaku
sentiasa mengiringimu

Cap ayam said...

Memang kena lihat ...

anis said...

Kebanyakan manusia tetap berselisih
dan berpecah-belah kecuali orang yang diberi Rahmat oleh Allah SWT.Mereka
bertengkar dan berpecah-pecah menjadi berbagai-bagai kelompok dan golongan.Mereka menjadikan sebahagian
Al-Quran diimani dan sebahagiannya
dikufuri.
**Tafsir Ibnu Katsir**