Friday, September 25, 2009

CATATAN PERJALANAN DI AIDILFITRI




Assalamualaikum dan Salam Syawal.
Pertamanya, tentu sekali saya sekeluarga ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri. Saya ingin memohon maaf kerana tidak sempat untuk update blog saya kerana kebetulan saya berada di luar negara. Hari ini, dalam waktu yang terbatas dan terluang sedikit, maka dapatlah saya catatkan sesuatu untuk anda.

Tahun ini merupakan tahun kedua saya berpuasa dan menyambut hari raya di luar negara. Tahun lalu, saya ke Taiwan menyertai lawatan yang dianggap kontroversi bersama Ahli Parlimen Malaysia. Sebaik tamat lawatan itu, saya bergegas pula ke New York kerana menghadiri sidang United Nation (UN) di sana. Mujur juga saya sempat sampai di Malaysia di pagi Aidilfitri.

Tahun ini pula, saya hanya sempat berpuasa di kawasan saya selama seminggu sahaja. Namun, saya gembira kerana majlis berbuka puasa yang diadakan di perkarangan pejabat saya yang dihadiri YAB Menteri Besar Terengganu telah mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Terima kasih semua.

Saya berlepas ke luar negara pada 14 September lalu kerana menunaikan tanggungjawab sebagai ayah untuk menghantar anak saya yang melanjutkan pelajaran di sebuah universiti di Dublin, Ireland. Inilah pertama kali saya menjejakkan kaki di Ireland – sebuah bandaraya kecil yang aman, bersih dan orangnya juga peramah.

Saya sungguh terkilan kerana tidak dapat bersama-sama rakyat pada Hari Raya Aidilfitri tahun ini kerana tanggungjawab seorang bapa juga amat penting bagi memastikan anak-anak dapat memperolehi ilmu yang ditimba.

Saya juga amat terharu di atas sekian banyak sistem pesanan ringkas (sms) yang dihantar kepada saya untuk mengucapkan selamat hari raya daripada anda semua. Sekali lagi saya memohon maaf kerana tidak berkesempatan menyambut hari lebaran bersama penduduk di Parlimen Kuala Nerus. Apa pun, segala-galanya sentiasa di ingatan saya.

Selepas lima hari di sini, saya terpaksa tinggalkan anak sulong saya, Nina yang melanjutkan pelajarannya dalam bidang Psychology. Sebagai ibu bapa, kami gagahi juga langkah kami walaupun ia sebenarnya amat berat. Yalah, anak yang bersama kita sejak kecil, membesar dan dimanjakan dengan penuh kasih sayang, namun terpaksa berpisah pula.

Kepada Nina, dulu ayah dan ibu semasa mula belajar di US, samalah macam sekarang ini juga. Malah kami pergi tanpa diiringi ibu bapa. Nina tentunya lebih bertuah.

Terlalu banyak peristiwa di sini –yang mengajar saya mengenai pelbagai perkara. Tentu sekali, saya mahu kongsikannya bersama anda semua.

Ketika saya di Amsterdam, anak saya bertanya mengenai kisah Natrah, seorang wanita Inggeris yang mencetuskan kontroversi suatu masa dulu – yang kisahnya pernah saya catatkan di blog saya ini. Rupanya, anak saya sungguh sensetif dengan perkembangan itu. Baguslah.

Di Dublin, kami sekeluarga bersembahyang raya di Malaysian Hall, sewaktu kami sampai tiba, tidak seorang pelajar pun yang ambil peduli mengenai kehadiran kami walaupun pada waktu itu ada lebih kurang sepuluh orang pelajar Malaysia di situ. Bukan satu hal yang penting bagi saya untuk disambut tapi sekurang-kurangnya hulurkan tangan kepada yang lebih tua walaupun saling tidak mengenali..bukankah ini hari raya?

Selepas beberapa ketika, saya terus menemui seorang pelajar Malaysia, yang menuntut dalam jurusan perubatan. Kami bertanya khabar, namun yang lain agak kaku tanpa mahu bersalam pun. Lupakah mereka pada adat dan budaya kita?

Kesimpulan yang kami buat, mereka ini mungkin merasa inferior dan mempunyai masalah bersosial atau mereka lupa didikan dan sopan santun orang timur. Kami beredar ke halaman menghala ke tempat sembahyang sunat Aidilfitri, perkara yang sama berlaku. Tapi lebih teruk, pegawai-pegawai Malaysia pun ada masalah bersosial.

Alangkah ruginya negara kita kerana mempunyai pegawai yang sedemikian sifatnya. Adakah pegawai kita tidak mempunyai keyakinan untuk berbahasa Inggeris atau tidak tahu hal negara. Ia sungguh menyedihkan. Kami menunaikan sembahyang sunat hari raya bersama duta Malaysia di Ireland.

Yang anehnya, khutbah yang dibaca semacam sama dengan khutbah pembangkang di Malaysia. Ia berkisar kepada teguran yang kadangkala sinis kepada kerajaan dalam hal-hal agama. Maklumatnya, jika tidak difikirkan secara positif, saya percaya ia boleh mencetuskan persepsi yang negatif. Peliknya, adakah teks khutbah yang dibacakan pakai baca sahaja atau ditapis dahulu oleh pihak kedutaan?. Inilah persoalannya.

Sewaktu perjumpaan dan majlis jamuan pula, saya didatangi oleh pegawai kedutaan yang menyatakan bahawa dia telah cuba mencari saya di hotel untuk memberikan apa-apa bantuan yang perlu. Saya ucapkan terima kasih kepada kerajaan, kepada kedutaan Malaysia di sini yang prihatin dan cakna mengenai kehadiran kami.

Walaupun secara rasmi saya tidak maklumkan kepada Wisma Putra, namun kehadiran saya telah dimaklumlan oleh pihak universiti tempat anak saya masuk belajar. Mereka ambil berat benar. Yalah, ini kunjungan peribadi dan keluarga, maka saya tidaklah maklumkan kepada Wisma Putra.

Tidak lama kemudian, saya diperkenalkan kepada Duta Malaysia di sini, Dato’ Raja Nazrin. Kami bersalaman. Rupanya kami pernah bersama 30 tahun dulu semasa kami sama-sama belajar di US. Selepas itu kami tidak pernah berjumpa lagi.

Beliau adalah orang kuat Persatuan Mahasiswa Amerika Utara. Saya waktu itu baru menjejakkan kaki di US. Maka, kami bukalah cerita lama. Panjang jadinya. Sungguh mengembalikan nostalgia lama.


Bersama Dato' Raja Nazrin


Saya juga diperkenallkan oleh beliau kepada Dato’ Seri Dr Raja Nuruhiyah, seorang kerabat Diraja Perak yang telah lama menetap di Dublin dan pernah mempunyai klinik sendiri. Saya rasa bangga kerana dapat jumpa rakyat Malaysia yang berjaya di luar negara tapi masih mengekalkan kehidupan sebagai seorang Melayu Malaysia, pandai bersosial walaupun pertama kali berjumpa.Sebagai seorang yang berjaya, beliau tetap mengamalkan sikap ”down to earth". Dia menawarkan untuk bantu anak saya di Dublin, malah menjemput kami sekeluarga ke rumahnya untuk masak dan makan bersama. Beliau juga amat peka dan prihatin dengan kraf Malaysia seperti batik dan songket.


Saya juga berkesempatan berjumpa dengan pelajar dari kawasan saya sendiri iaitu dari Kampung Dusun/Banggol Limau di Bukit Tunggal. Sungguh gembira bertemu “anak buah” saya ini. Rupanya dia anak sahabat saya, Haji Sabri Muda, pegawai Kemas Kuala Terengganu. Dia minta bergambar , maka kami bergambarlah.

Menjelang tengahari, kami beredar dari majlis. Dalam perjalanan pulang, saya ternampak sekumpulan anak Melayu berpakaian baju melayu tapi sedang membimbit portable heater. Saya bisikan, ini mesti budak yang baru sampai Dublin dan dalam kesejukan di rumah/asrama mereka.

Rupanya betul. Saya dekati mereka dan bertanya adakah mereka baru sampai Dublin dan belajar di mana. Mereka memberitahu, mereka belajar di University College Of Dublin, pelajar perubatan tahun satu. Mereka itu pula ada datangnya Kedah, Kelantan, Pulau Pinang dan Terengganu. Yang Terengganu itu pula berasal dari Kampung Durian Burung, depan masjid dan anak Yusof kedai tayar – dekat dengan kediaman saya.

Sempat juga saya nasihatkan mereka agar menggunakan kesempatan yang diberikan kerajaan kerana ia bukannya hak tetapi keistimewaan – semangat patriotik pula biarlah sentiasa kuat dan kukuh. Itu nasihat saya dan mereka menggangguk tanda faham dan terima.

Satu pengalaman lain, ketika kami sedang menaiki bas untuk ke City Tour, kami lihat ramai orang berararak dan berpiket di jalan raya. Katanya, mereka itu telah diberhentikan kerja kerana masalah ekonomi dunia/Ireland sendiri. Sungguh ramai. Terlintas di fikiran, betapa bertuahnya rakyat Malaysia. Mereka bernasib baik kerana terselamat dari bahana krisis ekonomi. Kita sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan kita yang telah berusaha menyelamatkan kita daripada krisis ekonomi daripada lebih teruk.

Saya juga lihat pengangkutan awam mereka cukup baik di dua bandaraya yang saya lawati. Teringat saya di kawasan saya. Dah bertahun saya perjuangkan agar kemudahan untuk rakyat ditingkatkan, namun dalam tempoh beberapa tahun ini, tidak banyak yang berubah. Kita bercakap soal pembangunan dan pembaharuan tetapi tindakannya tidak ke mana juga. Entahlah!.

Sebelum saya bertolak ke London petang tadi, saya hantar anak saya tinggal homestay dengan keluarga Irish untuk dia lebih mudah menyesuaikan diri dengan orang Ireland dan persekitarannya.

Di Paris, kami bertuah dapat berjumpa dengan anak seorang pengerusi JKKK Tuan Mandak,DUN Bukit Tunggal. Nama timangannya Dini. Beliau belajar di Lyon, kira-kira 450km dari Paris.Saya sungguh tersentuh kerana kesanggupan beliau menaiki keretapi semata-mata untuk menemui saya dan keluarga.Dini adalah pelajar jurusan kejuruteraan elektrikal.Saya berbangga melihat anak Melayu sepertinya yang tinggi keyakinan dirinya, peramah dan yang paling penting tidak lupa adat resam Melayu.

Oleh kerana Dini begitu fasih berbahasa Perancis, beliaulah menjadi jurubahasa kami selama 2 hari di Paris. Kami diajar cara-cara untuk menaiki keratapi dan laluan-laluan yang boleh diambil.Terima kasih kepada Dini daripada kami sekeluarga kerana telah membuat hari kami di Paris begitu menyeronokkan.Doa kami agar Dini akan berjaya dan cemerlang meneruskan pelajaran.

Bersama Dini di Paris


Sebenarnya banyak sekali peristiwa yang mungkin satu kebetulan namun ia tetap satu ketentuan yang menyentuh perasaan. Demikianlah sedikit kisah perjalanan saya.


Kepada pembaca sekalian, saya sekali lagi mengucapkan selamat menyambut hari raya Aidilfitri dan kami memohon ampun dan maaf di atas segala salah dan silap saya sekeluarga. Insya’Allah, saya tiba di tanahair beberapa hari lagi.

2 comments:

Unknown said...

Life is a cycle. To Nina please remember that 'sometimes a father just leaves , and you never learn the whole story.Hugs are free. Someday , when mumn dad is not around you're going to want one.Make them proud as the saying says ~ A daughter's pride in her mum n dad comes in all sizes.For YB Datuk Nasir n YBhg Toh Puan Sabariah , it seems that some people are destined to sacrice morethan they ever receive in return and the fruit you reach for is better than that falls at your feet.
Zahari

putrarahman said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat YB sekeluarga. Tahniah YB kerana berjaya mendidik anak hingga begitu berjaya.

Sikap tidak reti bersosial anak melayu seperti YB nyatakan itu semakin ketara sekarang ini.

Saya fikir, subjek adat dan budaya Melayu hendaklah diajar kepada para pelajar kita secara teori dan juga praktikalnya sekali diperingkat menengah supaya anak-anak muda kita tidak kekok dan tahu apakah adat dan budaya Melayu yang patut diamalkan dikeadaan tertentu. Contohnya, adat apabila menziarahi orang sakit, adat menjadi tetamu dan sebagainya. Secara sepintas lalu, perkara ini saya percaya telah disentuh dalam subjek Agama Islam, namun mungkin boleh diperhalusi lagi supaya dijadikan satu subjek khusus.

Kalau dulu, kita biasanya ikut apa yang diajar oleh ibu bapa kita, namun sekarang saya fikir menjadi tanggungjawab pihak berwajib untuk melihat perkara ini.