Friday, February 22, 2013

APABILA NIK AZIZ HINA RAKYAT

Gambar yang perlu anda sendiri nilaikannya.

Assalamualaikum.

Saya tidaklah terkejut sangat dengan kenyataan terbaru Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Mat yang menyamakan penerima bantuan kerajaan pusat seperti haiwan. Dia ulama politik dan apa yang dia cakap juga bermotifkan politik.

Bagi saya mudah, ulama politik akan hanya mempertahankan kepentingan politiknya sahaja walaupun ia jelas bertentangan dengan ajaran Islam. Tidak perlulah saya menyebut semula apakah kata-kata Nik Aziz sebelum ini, namun saya fikir kita semua sudah sedia maklum akannya.

Yang sedikit terkilan, kata-kata Nik Aziz terhadap penerima bantuan Kerajaan Pusat yang diterajui BN, telah terkena sama ke atas batang hidung ahli dan penyokong. Sebabnya, pemberian bantuan kerajaan BN, ia tidak mengira apa jua fahaman politik. Setiap rakyat yang layak akan diberikan.

Saya tidak dapat bayangkan betapa hinanya rakyat susah ini di mata Nik Aziz. Lebih terkilan apabila beliau menyatakan bahawa pemberian wang ringgit adalah bukan menjadi ajaran Islam kerana menurutnya Islam mengajar umatnya diberikan ilmu.

Entahlah, sepatutnya sebagai ketua kepada sebuah kerajaan yang dia dakwa kononnya sebagai kerajaan Islam, bantu membantu adalah sesuatu yang wajar diberikan sokongan.

Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk membantu rakyat yang memerlukan. Percaturannya mudah sahaja, jika Nik Aziz tidak mampu lakukan atau berikan apa-apa kepada rakyat Kelantan, usahlah beliau menghina orang lain yang membantu rakyatnya.

Adalah sesuatu yang malang jika sebuah kerajaan yang selama ini cuba menukar prinsipnya kepada sebuah kerajaan berkebajikan kononnya, mendakwa pemberian wang kepada rakyat umpama memberikan makanan kepada haiwan. Ia sungguh memalukan.

Bagi kerajaan BN, rakyat adalah diutamakan. Bagi kerajaan BN, apa jua keperluan rakyat mestikan diletakkan dalam senarai paling atas sekali. Bukankah, mandat sesebuah kerajaan itu datangnya daripada rakyat?. Justeru, kerajaan perlulah menjadi pihak yang mampu membiayai kehidupan rakyat dan bukanlah sebaliknya.

BN adalah sebuah kerajaan yang bertanggungjawab. Nik Aziz boleh berkata apa pun, namun rakyat akan menilainya dengan adil.

Jelas sekali, kenyataan Nik Aziz itu mendedahkan kegagalannya mentadbir negerinya sendiri dan memang wajar BN merampas semula Kelantan pada PRU akan dating ini, insya’Allah.