Sunday, June 14, 2009

POLITIK SIMPATI

Assalamualaikum…

Orang politik selalu dikatakan sanggup melakukan apa sahaja demi politiknya. Walaupun mungkin ia dilihat menentang arus, namun semua itu tergamak dilakukan. Bagi ahli politik yang masih terkapai-kapai dan impian besarnya masih di awangan, mereka biasanya sanggup mengeluarkan kenyataan, bertindak dan melakukan sesuatu yang kadangkala seolah-olah mahu meraih simpati. Orang politik seperti ini biasanya mempunyai masalah pemikiran kerana mahu merealisasikan hajat mereka dalam gambaran seperti “sudah tiada banyak masa” untuknya mencapai apa yang ada di hatinya.

Maka, begitulah saya lihat apabila DS Anwar Ibrahim membuat kenyataan yang menggesa kerajaan membenarkan pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng pulang ke Malaysia. Mengapa saranan itu dibuat mengikut perkiraan politik saya, ia hanya mahu meraih simpati pengundi Cina walaupun dia terpaksa mengguris hati orang Melayu itu sendiri. Kerajaan BN telah memutuskan bahawa Chin Peng tidak akan dibenarkan pulang ke negara ini. Walau di atas apa pun perkiraannya, Chin Peng telah meninggalkan sesuatu yang tidak mudah rakyat Malaysia lupakan dan maafkan.

Kerana kejahatan dan kezaliman yang ditinggalkan itulah, maka nama komunis itu sendiri sudah menjadi sebutan yang menjijikkan. Mereka yang tidak merasakan demikian adalah golongan yang berjiwa rendah, tidak sensetif serta sengaja mahu mengundang masalah. Apa yang menjadi masalah kepada kita sekarang, kita hidup dalam keadaan segala-galanya berwajah politik. Ia sentiasa dikaitkan walaupun hati dan perasaan bekas prajurit kita yang berjuang demi negara menentang komunis tidak dijaga langsung.

Politik yang sihat tidak mungkin akan membenarkan pandangan yang serong dan merugikan. Kerajaan telah membuat keputusan mengenai perkara itu selepas membuat kajian, menerima pandangan banyak pihak dan bersetuju dengan suara terbanyak rakyat yang menolak kepulangan Chi Peng. Isu ini tidak wajar dihidupkan kembali kerana keputusan mengenainya telah pun dibuat secara muktamad.

Saya sedih kerana cara kita berfikir, bercakap dan melontarkan pandangan mengenai isu ini seolah-olah bagi kita Chi Peng adalah seorang hero dan antara manusia penting bagi rakyat dan negara ini. Sekali lagi, ia adalah satu tindakan yang menjijikkan.

Justeru, jika ada mana-mana pihak termasuk DS Anwar sendiri yang mahukan Chin Peng dibenarkan pulang, maka bukan sukar untuk memahami akan agenda yang tersurat. Kita tidak akan ke mana-mana jika sentiasa berpegang dengan politik murahan. Di saat, rakyat sudah pintar berfikir, menilai dan merumuskan apa yang wujud di persekitaran mereka, apa yang mahu kita lontarkan kepada mereka mestilah mempunyai asas yang kukuh.

Dalam hal ini, kerajaan BN telah pun menterjemahkannya. Segala-galanya kerana rakyat didahulukan dalam semua perkara.

1 comment:

Muhammad Arshad said...

idea murahan oleh DSAI.